Het verschil tussen een racefiets en een tijdritfiets

Als je gaat starten met Run Bike Runnen en je bezit al een racefiets, is het prima om daarop je eerste wedstrijden te doen. Ga je serieuzer worden en wil je sneller en sneller worden dan is het aan te raden om een zogenaamde tijdritfiets ( foto hieronder) aan te schaffen. We gaan je hieronder het verschil uitleggen tussen beide fietsen. Er is heel veel over te vertellen, maar we gaan proberen het nu even simpel en kort te houden.

bbbCA0P1590-1000px

De tijdritfiets (TT fiets) voor de Run Bike Run c.q. Triathlonsport is een racefiets die speciaal ontworpen en gebouwd is voor het onderdeel ( individuele) tijdrit en dus bij uitstek geschikt voor de non-drafting RunBikeRuns (waar niet gestayerd mag worden). De TT fiets is voorzien van een ligstuur (ook wel triathlonstuur genoemd), Dit zorgt voor een aanzienlijk betere aerodynamische houding. Je creëert namelijk zo een lagere luchtweerstand, waardoor je dus sneller gaat. Door het ligstuur verandert de fietspositie wel enorm en dient een andere geometrie te hebben dan een normale racefiets.

De TT fiets heeft derhalve een steilere zitbuishoek met als doel dat je in een fietspositie komt te zitten waarmee de benen meer in een soort van “hardloopbeweging” ronddraaien. Daardoor wordt de overgang van fietsen naar hardlopen veel makkelijker. Door deze andere geometrie kun je ook veel langer diep zitten en voelt dit comfortabeler aan. Ook is de krachtoverbrenging efficiënter. Hoe dieper je gaat met je stuur, hoe lager de luchtweerstand. Te diep gaan moet echter ook weer niet, want dan lever je te veel in aan comfort en hou je het niet vol om hard door te blijven fietsen. Tevens is het frame van een TT fiets enorm aero. Ook daardoor kan tijdwinst geboekt worden.

Tegenover al deze aerodynamische en geometrische voordelen, heeft een racefiets ook een aantal voordelen tov de TT fiets. De racefiets stuurt lichter en is dus wendbaarder dan de TT fiets (waar het zwaartepunt meer naar voren ligt), een racefiets remt veel beter en de vering van een racefiets is veel minder hard dan op een TT fiets . Ook kun je met een racefiets beter aanzetten vanaf lagere snelheden.

Omdat de invloed van je fietspositie van zoveel invloed is op je snelheid, heeft de UCI (Union Cycliste Internationale) grenzen gesteld aan té extreme zithoudingen en daardoor té extreme frames verboden bij het normale wielrennen. Bij RBR en Triathlon zijn er veel minder grenzen gesteld, waardoor er meer geexperimenteerd wordt met TT fietsen. Wij raden aan om de RBR uiteindelijk met een TT fiets te doen en niet met een normale racefiets, omdat de winst die je boekt met de aerodynamic en geometrie vele malen groter is dan de winst in comfort en/of stuurvermogen.

bw_A0P9306-1000px

Racefiets ombouwen naar TT?
Wat nog steeds gebeurdt, is dat een racefiets omgebouwd wordt naar een TT fiets. Er zijn zelfs officiele fietsenhandelaars die dat doen. Vaak wordt dan een opzetstuurtje op de racefiets gemonteerd en op gevoel soms nog wat aanpassingen aan zadel(pen), zadelhoogte en stuurpen gedaan. Door de andere zitbuishoek van de racefiets en de (te) lange bovenbuis i.c.m het opzetstuur, komt je dan in een te uitgestrekte houding te liggen. Dit geeft extra spanning op rug, schouders en nek. Ook bilspieren, hamstrings en kuiten worden overbelast hierdoor, waardoor je absoluut blessure gevoeliger wordt. Trap dus niet in het verkooppraatje dat het een eenvoudige plug and play is. Beide fietsen zijn wezenlijk verschillend en bij intensief gebruik zal de omzetting je geen goed doen!

Wij raden je aan om het fietsonderdeel in eerste instantie op je racefiets te gaan doen en géén veranderingen aan je racefiets te plegen (zie foto hierboven). Kijk eerst eens aan of je de sport leuk genoeg vindt, of je daadwerkelijk meerdere wedstrijden per jaar wilt gaan doen en snellere tijden belangrijk voor je zijn. Als dat zo is, kan je altijd in een latere fase besluiten om er nog een TT fiets bij te kopen.

Andere mogelijkheid is dat je naar een goeie bikefitter gaat met je racefiets en je daar de meest optimale tijdhouding laat opmeten (zie foto onder). Met een juist opzetstuur en een andere zadelpen kun je dan al best ver komen. Maar ze zullen de afstelling niet extreem gaan uitvoeren zoals dat bij een TT fiets wel kan (dus je tijdwinst zal niet zo zijn als op een TT fiets). Een racefiets zal in een té extreme positie een te nerveus rijgedrag gaan vertonen. Dit omdat er natuurlijk meer gewicht op je voorwiel gaat komen. Een racefiets is daar niet op gebouwd. Een TT fiets wel. Maar een goede bikefitter ( vaak iemand die uit de triatlon of Run Bike Run sport komt) zal een goede tussenweg voor je vinden. Vragen? E-mail ons gerust hoor!

bw_A0P2513-1000px

Bron: www.retul.nl
Fotograaf: Henry Dullink