Waarom compressiekousen?

Nou, wel hierom! Kijk naar de foto hieronder. Mijn eerste Powerman te Geel in 2014. Had 10 km hardgelopen en daarna 60 km gefietst. Kwam al eerste bij de 55+ de fiets af en dacht even snel mijn loopschoentjes aan te trekken. Linkerschoen ging goed. Toen de rechter en meteen aaauwwww, dikke kramp in de rechterkuit. En daar zat ik dan. Zag m’n kuitspier helemaal door de kramp naar links trekken. Na een minuutje rustig rekken heb ik de rechterschoen aangekregen en de laatste 10 km moeten uitjoggen. Bij andere wedstrijden ervoor had ik ook al een aantal malen krampverschijnselen gehad in mijn kuiten. Mede Run Bike Runners zeiden: “ A joh, dat krijg je gewoon met die fietsen-lopen overgangen. Blijf je gewoon houden. Wen er maar aan. Het is niet anders”. Maar daar neem je natuurlijk geen genoegen mee!!

Een paar dagen na deze Powerman ging ik een bakkie koffie drinken bij Run2Day Amsterdam en medewerker Herman Leeman adviseerde mij voor de zoveelste maal om nu toch echt eens een paar Herzog compressie tubes te gaan proberen. Ik wilde daar nog steeds niet aan, omdat ik het lelijk vond om ze te dragen. Vond het eigenlijk gewoon geen gezicht. Maar deze keer was ik zo klaar met mijn kramp dat ik zei: okay, laat die kousen maar aanrukken!

En dat bleek later de beste beslissing die ik ooit qua “kledingmateriaal” heb gemaakt in mijn sportieve carriere!

dfbwegrbbSchermafbeelding 2014-08-19 om 15.40.37 kopie-1000px

Wetenschappelijk ontwikkeld
De sportcompressiesok c.q. tube vindt zijn oorsprong in de steunkous. De steunkous is een bewezen medisch hulpmiddel dat gedragen wordt door mensen met oedeem, spataderen of trombose. De fabrikanten van deze therapeutisch elastische steunkousen hebben jaren geleden hun kennis en ervaring de sportwereld ingebracht.

De juiste compressiesok c.q. tube kenmerkt zich vooral door de bijzondere breiwijze. Je beenvorm zit namelijk in de kous/tube verwerkt. De kous/tube geeft een gedoceerde druk vanaf de enkel afnemend tot net onder de knie. Deze geleidelijk afnemende druk in de sok/tube maakt het verschil met een gewone sportkous. De afnemende druk optimaliseert de spierpomp-werking van de kuit zodat de doorbloeding in het onderbeen gestimuleerd wordt. Een optimale doorbloeding is essentieel om onze spieren te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen (nodig om energie te produceren tijdens het bewegen) alsmede voor het afvoeren van afvalstoffen die vrijkomen uit het verbrandingsproces. Een bijkomend voordeel is dat de compressiesok meer stabiliteit aan de kuitspier geeft. Bij elke stap vermindert de compressiekous het zogenaamde ‘schudden’ van de kuit en waardoor bepaalde klachten zoals o.a. scheenbeenklachten, stijve kuiten of achillespeesblessures afnemen.

Ikzelf heb de ervaring dat het vanaf de eerste keer dat ik de compressietubes aanhad een stuk beter ging met mijn kuiten. (En dit is geen verkooppraatje, want ik word noch gesponsord, noch betaald door Herzog). Na looptrainingen voelden mijn kuiten snel kramperig aan en tijdens mijn fietstrainingen had ik altijd het gevoel dat mijn kuiten aan het “blubberen” waren. Met de compressietubes voelde alles gelijk weer goed. Na het hardlopen geen stijve kuiten meer en tijdens het fietsen geen “blubberkuiten” meer. De compressie voorkwam dus dat mijn kuiten gingen schudden. Daar kwam mijn kramp vandaan. Opgelost dus!

Wat ook belangrijk is om te vermelden is dat je als Run Bike Runner (anders dan bij triathlon) tweemaal het looponderdeel moet afwerken. Dat betekent 2x stress op je onderbenen, wat het risico op kramp in de kuiten aanzienlijk vergroot. Dus nog een extra overweging om juist bij RBR van compressiesokken gebruik te maken.

Verschil tussen sokken en tubes
Wat misschien niet iedereen weet, is dat je de keuze hebt uit een compressiesok of een compressietube. Zoals de naam al aangeeft, heeft de compressiekous een voet ( foto hieronder rechts) en de compressietube niet (foto links). De werking van beide verschilt niet veel. Maar er zijn wel enige kleine verschillen. Het effect van een tube is iets minder omdat de tube boven de enkel begint. Tubes worden voornamelijk gedragen door sporters die alleen stabiliteit voor de kuitspier wensen en door sporters die graag met blote voeten sporten ( vaak triathleten). Compressiesokken ondersteunen ook de achillespees. Ik heb zelf weleens een compressiesok geprobeerd, maar voelde me “vrijer” in een tube. Ook heb ik dan de vrije hand in het type korte sok dat ik aantrek.

Compressie sokken kun je in het kader van herstel ook zelfs nog na de training of wedstrijd dragen. De tube moet echter na de inspanning altijd uitgetrokken worden. Reden is dat de de tube geen compressie aan de voet geeft. In rust is er geen pompende werking van voet- en kuitspieren. De tube zou dan mogelijk belemmerend kunnen werken voor de terugstroom van vocht en bloed uit de voet in de richting van het hart. Tubes dus alleen ïn actie”gebruiken. Herzog geeft aan dat het is aan te bevelen ze uiterlijk een half uur na de inspanning uit te trekken.

Behalve sporters zijn er ook nog andere doelgroepen voor compressiekousen. Mensen met spataderen of mensen die een lange vliegreis moeten maken kunnen kunnen er eveneens baat bij hebben. Bij een lange vliesreis draag ik altijd compressiesokken. Nooit meer last van dikke enkels. Niet iedereen mag echter zonder meer compressiekousen dragen. Heb je onlangs trombose gehad, dan is het handig om even te overleggen met je behandelend arts.

herzog2x

Natuurlijk gaat het veel te ver om iedereen die klachten heeft aan het onderbeen meteen een tube of compressiekous te adviseren. Belangrijk is om eerst eventuele andere oorzaken van uw jouw klacht weg te strepen. Dus ga na of je trainingsintensiteit/omvang is veranderd, je vochtinname, de ondergrond waarop je loopt en de functionaliteit c.q. leeftijd van je loopschoenen. Mogelijk ligt hier wel de (mede)oorzaak van je klacht. In dat geval dien je eerst die oorzaak aan te pakken en is een compressiesok c.q. tube misschien een prima hulpmiddel, maar niet de oplossing van je klacht.

Het blijft echter wel opvallend dat je steeds meer hardlopers, fietsers, multisporters, voetballers, volleyballers, schaatsers etc. met compressiesokken/tubes aan ziet en dat is m.i. niet voor niets. De foto hieronder heb ik gemaakt op het hoofdkantoor van Herzog Medical. Herken je een aantal sporters die met Herzog sokken lopen? Mijn “Beste sportvrouw ter wereld ever” staat er ook tussen. 2x zelfs. Alles voor de optimale prestatie!

bw_A0P9076-1000px

Aanmeten van je compressiesok/tube
Een van de grote voordelen van de compressiekousen c.q. tubes is dat ze in diverse maten leverbaar zijn. Het deskundig opmeten van o.a. omtrek van de kuit, lengte van het onderbeen, wreefhoogte en schoenmaat is belangrijk om de juiste kous of tube te adviseren. Topmerken zoals Herzog zijn dan ook enkel verkrijgbaar bij (hardloop) speciaalzaken. Daar is deskundig personeel aanwezig die jouw been goed kan opmeten. En mocht je buiten de “reguliere confectiematen” vallen, no worries: maatwerk is ook geen probleem.

bw_A0P9085-1000px

Resumerend
In de RBR sport staat er door de combinatie van 2 looponderdelen met een fietsonderdeel extra druk op de onderbenen. Vandaar ook dat meedere RBR’ers tijdens training of wedstrijd last (kunnen) krijgen van kramp in de kuiten. Mocht jij daar ook last van hebben, onderzoek dan eerst goed of je aan alle randvoorwaarden van goede sportbeoefening voldaan hebt, niet alleen qua materiaal (heb je de goede schoenen, zit je goed op de fiets, zijn je fietsplaatjes goed afgesteld e.d.), maar ook fysiologisch (juiste vochtinname e.d.) en qua trainingsintensiteit (gedoseerde trainingen, juiste ondergrond e.d.). Als aan al deze voorwaarden voldaan is, kan je vervolgens ook aan compressiekousen of sokken denken.

De compressiesokken zijn niet goedkoop, dat komt omdat er van hele technische en specialistische materialen gebruik gemaakt wordt. Ook vergt de fabricage een intensieve en gespecialiseerde breitechniek. Let goed op dat je de juiste maat sokken aanschaft (wil je er geen last van krijgen) want dat is als leek nog niet zo eenvoudig. Dus ik raad je aan om echt naar een specialistische (hardloop) winkel te gaan voor de benodigde info over de precieze werking en voor advies over de juiste maat.

Ik zweer zelf bij de Herzog sokken (o.a. te verkrijgen bij Run2Day), omdat ik hierdoor van mijn krampproblemen afgekomen ben. Zij zijn als eerste in NL begonnen met het ontwikkeling van compressiesokken voor sporters, hebben het product al langere tijd door ontwikkeld en ik vind dat te merken aan de kwaliteit en afwerking hiervan. Natuurlijk zijn er ook andere merken met compressiesokken en tubes. Die ga ik zeker nog testen en zal ze dan gaan vergelijken met de Herzog sokken/tubes. De testen zal ik ook in deze rubriek gaan plaatsen. Ik wil je echter wel waarschuwen voor allerlei sportmerken die nu ook pretenderen ineens goede compressiesokken/tubes in hun assortiment te voeren. Zij zien de enorme opmars en het succes van de compressiesok/tubes en denken ook snel even hun financiele gewin binnen te halen. Koop die shit niet!

Mocht je interesse zijn opgewekt: Ren naar een (hardloop) specialist en laat je voorlichten.

Henry Dullink

Run Bike Run Now

ccccbw_A0P0275-1000px