Voeding

Op een informatieve site zoals deze kan het onderdeel “voeding” natuurlijk niet ontbreken. Maar er wordt al zoveel over voeding geschreven, zul je nu misschien denken, gaat dit dan een toevoeging worden? Ja, wij denken van wel. Want wij zullen verder ingaan op de voeding die nodig is voor de Run Bike Run. Dus, wat gebruik je tijdens je eerste looponderdeel, op de fiets en tijdens het afsluitende looponderdeel. , En dat afgestemd op de verschillende wedstrijdafstanden., En ook niet geheel onbelangrijk. Wat gebruik je ervoor en erna. We verwijzen je hiervoor graag door naar de onderstaande rubriek “Sportvoeding voor, tijdens en na de RBR.

Niet alleen de voeding tijdens de RBR (en direct ervoor/erna) is van wezenlijk belang, ook de dagelijkse voeding vormt ons inziens een onmisbare basis om tot goede prestaties te komen. Hier zijn echter ontelbare boeken over geschreven, ontelbare onderzoeken naar gedaan, en wij hebben heel duidelijk niét de illusie dat wij weten wat nou precies het beste is. Vandaar dat wij een ervaringsdeskundige ingeschakeld hebben, die ons zal gaan informeren over haar evaringen met allerlei soorten voeding, over haar mening over wat goed is en wat niet. Het is vervolgens aan de lezer om datgene eruit te kiezen waarin hij/zij gelooft en op die manier toch weer een stapje verder kan komen met gezondere voeding (en hopelijk daardoor ook betere prestaties). En voor wie er geen geloof in heeft, zal het hopelijk wel leerzaam zijn. Je kan in ieder geval eens een keertje naar de recepten kijken, want ook al geloof je niet in bepaalde werking van bepaalde voeding, de recepten zijn wel heel lekker en heel gezond! Je vindt deze info op onderstaande rubriek “Gezonde Voeding”.

We gaan pogen het vooral simpel en overzichtelijk te houden. Gericht op de hardloper & fietser = Run Bike Runner.

voedingpicframe

De beide rubrieken zullen verder uitgediept worden. Voor nu beginnen we met het voorstellen van de schrijvers van deze rubrieken. Betreft hier twee sportmeiden: Cindy & Susan. In de aankomende periode zullen zij deze rubrieken verder gaan invullen.

1. (Sport)Voeding voor, tijdens en na de Run Bike Run
Voor deze rubriek hebben we een echte Run Bike Runster aan de haak geslagen: Cindy van der Avoort. Cindy woont in Nijmegen, leeftijd 25 jaar en werkt als promovendus/docent bij het kennisteam Sport and Exercise Nutrition op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ze doet o.a. onderzoek naar het effect van nitraat op gezondheid en prestatie. Tevens begeleidt ze (top)sporters in haar eigen sportvoedingsadviespraktijk. Daarnaast is ze één van de meiden van en achter de website/blog “Girls on the Move”. Zes sportieve meiden die met hun blogs en posts over hardlopen, fietsen, voeding en fashion andere sporters willen inspireren, amuseren en motiveren.

Onderwerpen die ondermeer bij Cindy langs gaan komen: hoe bereid ik me qua voeding optimaal voor op een Run-Bike-Run, wat/hoeveel eet en drink ik voor, tijdens en na mijn race, wat gebruik ik tijdens mijn trainingen, welke merken sportvoeding zijn de beste, etc..

Bij Cindy zijn training en voeding een onafscheidelijk duo. Het valt echter niet altijd mee om hierin de juiste keuzes te maken. De voedingsindustrie werkt vaak met misleidende etiketten en onjuiste claims ook niet echt mee. Daarnaast is op het internet vaak veel onjuiste informatie over sport en (sport)voeding te vinden.  Cindy gaat pogen daarin flink wat duidelijkheid te verschaffen.

defcindy-1000px

2. Gezonde voeding
Deze rubriek gaat aangepakt worden door Susan Dullink. Susan is 26 jaar, woont in Amersfoort, hardloopt regelmatig en doet 3 á 4 keer in de week aan CrossFit. Susan heeft een eigen blog genaamd MesaVerdeblog.nl en is webwinkelmedewerker bij Dille & Kamille.

Haar interesse in voeding begon vijf jaar geleden. Ze had altijd last van buikpijn en vermoeidheid en kreeg de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom. De oorzaak was niet duidelijk, ze moest er maar mee leren leven. Ze kon zich echter niet voorstellen dat er geen oplossing voor was. Vandaar dat ze zelf op onderzoek is gegaan waarna er een wereld voor haar open ging. Met de gezondere voeding is ze van alle klachten afgekomen en voelt zich enorm goed!!. Ze heeft zich toen heel duidelijk beseft dat voeding de basis is van onze gezondheid en prestaties. Met behulp van voeding kun je je lichaam ondersteunen of juist tegenwerken en door slim om te gaan met voeding kun je veel meer uit jezelf halen dan je denkt. Graag deelt ze al haar ervaringen met anderen. Dit op een praktische, makkelijke en genuanceerde wijze. Susan geeft duidelijk aan dat ze geen voedingsdeskundige is, maar wel ervaringsdeskundige.

Susan zal met haar verhalen veelal terug naar de basis gaan en je handleidingen aanreiken hoe je gezond en makkelijk kan eten. Ze zal met ons gezonde recepten delen en dieper in gaan op onderwerpen als: wat is een goed (sport)ontbijt, wat doet je bloedsuikerspiegel, wat is het paleo dieet, de voor- en nadelen van smoothies, wat zijn gezonde tussendoortjes en nog veel meer.
susanpicframe1-1000px