Gezonde maaltijden

Wat is gezonde voeding?
In de afgelopen eeuwen is er enorm veel veranderd aan onze voeding. Van geraffineerde suikers en bewerkte oliën tot geur-, kleur- en smaakstoffen. De vraag is of ons lichaam deze overload aan bewerkte voedingsmiddelen wel aankan.

Terug naar de basis
Om ervoor te zorgen dat je lichaam optimaal gaat functioneren, is gezonde voeding essentieel. Maar wat is dat precies? De meningen zijn hier sterk over verdeeld. Voor mij betekent dit: terug naar de basis. Pure, onbewerkte voeding zonder een waslijst aan ingrediënten.

Als homo sapiens zijn we van origine jagers en verzamelaars. Het eten van groenten, fruit, kruiden, noten, zaden, vlees, vis en eieren vormden duizenden jaren de basis van ons dieet.

bbbbSchermafbeelding 2016-03-11 om 15.18.10-1000px

In een relatief korte periode (van ongeveer 10.000 jaar) is dit sterk veranderd. Mensen begonnen gewassen te verbouwen en dieren te houden voor hun melk en vlees. Stap voor stap ontwikkelde zich dit tot de situatie waar we nu zijn. Met de rijen frisdrank, snoep, koek en chips in de supermarkt als resultaat.

Natuurlijk is het leven in de 21e eeuw niet meer zoals in de oertijd. We gaan niet achter een konijn aanrennen of bessen plukken in het bos. Toch kunnen we een grote stap in onze gezondheid maken door terug te gaan naar de basis van ons originele voedingspatroon. Uiteraard wel binnen de mogelijkheden die we nu hebben.

Stabiele energie
De absolute basis is om ervoor te zorgen dat je geen pieken in je bloedsuikerspiegel krijgt. Als je veel snelle suikers eet, zoals een witte boterham met hagelslag, stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Je lichaam gaat insuline aanmaken om de suikers naar de cellen te vervoeren, waar het kan worden gebruikt als energie. Dit klinkt als een mooi systeem en is het in principe ook.

Helaas krijg je al snel een te lage bloedsuikerspiegel. Je voelt je trillerig, slap en misschien zelfs geïrriteerd. Het liefst eet je gauw een zoet tussendoortje voor snelle energie. Hierdoor krijg je nogmaals een enorme piek in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam gaat meer insuline aanmaken, wat weer zorgt voor een enorme dip. Het gevolg is dat je afhankelijk blijft van suiker, je minder goed vet verbrand en een sterk schommelende energiebalans houdt.

Meer energie met de juiste voeding
Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen. Met de juiste voeding, zonder al teveel snelle suikers, zorg je voor langdurige, gelijkmatige energie. Denk aan complexe koolhydraten (zoals havermout of zoete aardappel), voldoende vezels, vetten en eiwitten. Hierdoor kun je makkelijker vet verbranden en hou je veel meer energie. Dit is natuurlijk ook heel fijn voor het verbeteren van je sportprestaties.

4xeten

Doe wat werkt voor jou
Voor iedereen zal dit overigens een wat ander eetpatroon zijn. Als je veel sport, is je behoefte anders dan als je een zittend bestaan hebt. In mijn artikelen probeer ik uit te leggen hoe je dit zelf kunt toepassen op een manier die voor jou werkt. Ik hou het vooral praktisch, zoals met makkelijke recepten en eenvoudige tips.

In mijn volgende artikel deel ik een paar lekkere ontbijtjes voor langdurige energie, dus stay tuned !

Susan Dullink

Mesa Verde // Paleo Food & Optimal Living 

 

susanpicframe1-1000px